Brandövning och bryggsamling

Hej!

Igår blev en sån där lång dag där kvällens fria timmar bara rusade iväg och jag inte hann blogga någonting.
Men jag hoppas att ni är nöjda min uppdatering ändå:)

Igår och idag har jag gått runt med en av elektrikerna här ombord. Jag tror han är någon slags förste elektriker för han gör himla komplicerade grejer medan den andra typ byter glödlampor och säkringar. Lite mer i min kunskapsnivå skulle man kunna säga,haha!
Hur som helst, jag har gått runt med förste elektrikern Domingo.
Såhär ser han och en trött Tina ut:


Himla typiskt att första dagen jag inte har på mig mascara så ska det fotas en massa:P

Eftersom han har gjort ganska komplicerade saker (jobbat med någon diodgrej som sitter i en av hjälpkärrorna och sen fortsatt leta fel på hjälpkärran när inte diodgrejen gjorde det något bättre:P) så har jag mest tittat på och varit någon slags assistent. Typ räckt honom verktyg och muttrar.
Försökte få ut något nyttigt av dagen idag genom att göra lite läxor samtidigt som jag närvarade i kontrollrummet (som ni ser i bakgrunden på bilden) och passade på att fråga om allt möjligt till chiefen. Mycket effektivt!

Men båda dagarna har haft avbrott i vardagen vilket alltid är roligt! Igår var det dags för brandövning för första gången (för oss kadetter alltså!). Den enda instruktion vi hade fått innan var att brandlarmet skulle gå någon gång efter kl.13 och då ska vi samlas uppe på bryggan.
Då hela klassen samlats på bryggan åkte vi ner till däck 3 där sen simulerade branden var. Två i klassen (Linn och Victor) fick visa sina skådespelartalanger och spelade offer. De låg inne i ett rum som de hade fyllt med teaterrök och släpades (bokstavligen!) ut därifrån av de i besättningen som fick agera brandmän.
Förutom att det inte var varmt i rummet så kändes det väldigt verklighetstroget. "Brandmännen" hade full utrustning med allt vad det innebär på sig och brandslangen var utrullad.
Har några bilder att visa, men tyvärr gör sig inte min kamera bättre än såhär när teaterrök har fyllt upp luften:


Victor blev förste man att räddas ur branden...


Linn blir nedsläppt på golvet där en av brandmännen lyckas ramla över henne vilket utlöste gapskratt bland alla åskådare som tyckte det såg ut som att han försökte något....;)

Idag var det dags att samlas på bryggan igen. Dagens uppgift var att söka igenom fartyget efter fripassagerare som kunde ha tänkts klivit på i Liverpool. Vi delades in i små grupper och fick områden tilldelade där vi går och letar med ficklampa. Min grupp söker på alla bildäck. Det är jäkligt trångt bland alla 100-tals nya Volvobilar som är på väg till Amerikatt, men jag antar att det finns värre ställen ombord att leta på.
Det "värsta" är att det luktar nybil på alla däck och de ser väldigt tjusiga ut så nu vill jag också ha en röd Volvo XC90. Grr!

Psst. Det blir lite knäppt med uppdateringarna nu när vi ligger så långt efter svensk tid. Ikväll drar vi bak klockan för femte gången så då är vi fem timmar efter er där hemma. Tyvärr blir det ju ingen dagsfärsk kvällsläsning för er då, men ni kanske överlever ändå;) Det vänder ju snart tillbaka igen!


Kommentarer
Postat av: Linda

Åh, Domingo, världens bästa filippinare!!! =)



Jag håller med dig om bilarna!! När vi åkte tillbaka från USA, så hade vi massa Hummrar och fina gamla amerikanska bilar. Då blev man också sugen!! =)



Verkar som att du har det bra där ute.

Här hemma är det grått och höstigt fortfarande, inte ens en liten snöflinga har kommit ner. Dock väntar vi på första advent nu, och hoppas att det kommer snö med den.



Ha det toppen.

Kram

2009-11-27 @ 15:17:05
URL: http://paerlan.blogg.se/
Postat av: Tina

Hehe,jaa han är gullig han! Men jag gillar Rolli också:)

Oh la la,hoppas det blir nån fin lass för oss också!



Usch vad det låter trist! Jag hoppas att snön har kommit när vi kommer tillbaka. Och hoppas att den ligger där på Lucia för er skull:)



Ha det fint du med! Kram!

2009-11-27 @ 17:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0